Jumaat, 1 Oktober 2010

Mencuba Nasib (Perjalanan cari kerja)

Selepas (amat kecewa) tak dapat sambung belajar dan masih ada lagi setahun di bumi Brisbane, aku ambil keputusan mencari kerja. Ada 3 sebab utama. Pertama untuk tambah pendapatan selain elaun yg diterima. Kedua untuk kembalikan semula ilmu yang dah tertanam dalam kepala ini dan ketiga untuk ambil peluang mengutip pengetahuan di sini. Mana tahu nanti jika ditakdirkan masih dalam bidang yang sama, aku boleh bawa pengalaman negara maju ke Malaysia.

Jadi hari Rabu terserempak dengan iklan jawatan kosong sebagai Pharmacy Technician. Mungkin dengan resume yang poyo, pada hari Khamis aku terima panggilan dari agensi pekerjaaan dan dipelawa untuk temuduga. Temuduga pada hari ni (Jumaat) pukul 3 petang.

Sebenarnya bukan temuduga kerja, tapi lebih kepada perincian calon sebelum dibawa ke majikan yang sesuai. Semasa sesi tersebut, perkara seperti taraf pendidikan diperiksa dengan teliti. Pengalaman kerja perlu diterangkan dengan tersusun dan terperinci seperti "apa aktiviti kamu selepas meletak makan tengahari dalam peti sejuk?". Masa tu nak je cakap, saya tak bawa bekal tapi beli kat kantin. Tapi ini antara contoh perincian yang perlu diterangkan oleh peserta.

Selain itu, status visa juga diberi perhatian. Jika visa tidak dibenarkan bekerja atau terhad, maka agensi tidak akan meneruskan permohonan ke peringkat seterusnya. Jadi terfikir kenapa kerajaan Malaysia bertindak seperti Australia. Sebab polisi inilah, tiada warga asing bertebaran dan peluang kerja warganegara sendiri terjamin.

Apa-apa pun permohonan aku akan diproses dan majikan yang mungkin ialah Mater Hospital Pharmacy. Jadi lepas ini aku kena cari maklumat berkenaan Mater ni. Mana tahu jika dipanggil bertemuduga, aku sudah bersedia. Agensi itu cakap gaji yang ditawarkan AUD 40,000 setahun atau hampir seratus dolar setiap jam aku berkerja. Cuba tukar ke ringgit. Orang kata masyuk la.

Doakan aku berjaya. Amin.

AsaazA

Tiada ulasan: