Isnin, 18 Oktober 2010

Komunikasi melalui SMS & Hubungi Kami

Khidmat Pesanan Ringkas

Tut..tut..tut..tut...Telefon berbunyi menandakan satu SMS masuk. "Ayam dah cuci...apa perlu sy buat sblm masuk garam? Nak msk kari ayam ni... Tq". Antara gambaran SMS yang berkaitan kali ini. Cuba bayangkan kita sebagai penerima SMS ni. Apa anda akan buat?
  • Balas SMS.
  • Buat diam.
  • Terus padamkan.

Penghantar SMS ni saya kategorikan sebagai penyalahguna SMS. Kenapa? Pada pendapat saya, jika perlukan sebarang maklumat terutama yang melibatkan huraian, apa salahnya penghantar mengganti SMS tu dengan membuat panggilan. Maklum saja...dah SMS ni ada huraian mesti ada yang tidak jelas disebabkan tulisan ringkas dan terhad dan ini menjurus kepada SMS susulan untuk lebih penjelasan. Jika panggilan telefon, huraian pasti akan lebih jelas dan sebarang persoalan juga boleh terus dilontarkan dan jawapan mungkin akan diterima pada masa yang sama.

Dari segi kos, penghantar SMS mungkin tidak berkira disebabkan keperluan mendapatkan maklumat. Namun cubalah letakkan diri anda pada diri penerima SMS, apakah kos 30 sen itu dikeluarkan ikut keperluannya? Tidak, dalam hal ini keuntungan hanya berpihak kepada pihak penghantar sahaja. Tetapi kos terpaksa ditanggung oleh kedua-dua pihak.


Hubungi Kami

Frasa ini selalu kita lihat pada laman web terutama organisasi yang menawarkan diri untuk menjawab sebarang persoalan daripada pelawat. Begitu juga akan ada nama pegawai yang perlu dihubungi jika kita berkomunikasi dengan organisasi yang besar. Berapa kali kita menggunakan kemudahan ini dan dibalas semula? Pengalaman saya di Malaysia hanya 50% akan dibalas semula dan 90% dibalas semula di Australia. Peratusan dibalas semula di Malaysia akan berkurang jika dihantar atas kapasiti individu dan bukannya sebuah organisasi.

contact Pictures, Images and Photos

Susah sungguh hendak faham, kenapa mesti ada organisasi yang begini? Jika betul tiada masa tidak cukup kakitangan, tolong buang frasa 'hubungi kami'. Sesuatu yang dilihat sebagai meniru orang lain, tetapi sendiri tiada upaya untuk buat. Lebih baik jangan buat.

Aku juga menyertai yahoo group. Ada sekali penghantar email, bertanya untuk menyewa rumah kepada semua ahli . Isteri aku membalas email tersebut (secara peribadi) menawarkan rumah kami. Tapi sehingga sekarang, masih tiada balasan samada menerima atau menolak. Awalnya kami anggap mesti dia sibuk sementelah dia juga pelajar. Namun bila melihat email-email dia masih timbul di yahoo group, kami menjadi pelik. Kenapa dulu bertanya, tapi bila dijawab, kenapa tidak dibalas? Sibuk sangat ke dia untuk menjawab email itu yang (bagi aku) lebih penting dari  meng'forward' artikel ke group.

Kesimpulan

Jadi saya ingatkan diri saya dan pembaca, nilai dulu sebarang SMS yang ingin dihantar. Apa tujuan dan siapa yang untung daripada komunikasi melalui SMS itu? Jika untuk kepentingan diri atau bertujuan mendapatkan maklumat, sila gunakan panggilan telefon. Mungkin kekasih anda tidak kisah tetapi sahabat anda akan terasa bebannya.

Begitu juga jika kita bertanya dan kemudahan itu sememangnya tersedia, cubalah penuhi kehendak orang itu. Bukan suka-suka orang lain hendak menghubungi jika tiada perkara penting. Selain itu jawab dulu mana-mana email penting dari meng'forward' artikel (kadang kala belum tentu kebenarannya). Jika tiada usaha meletakkan keutamaan susuatu perkara, ini menjelaskan sendiri, anda bukanlah pelajar atau organisasi yang baik.

Asray

Tiada ulasan: