Khamis, 1 April 2010

Tak Jujur (aka Tipu)

Salam,
Bangsa Melayu paling ramai ditipu. Kenapa mudah sangat ditipu? Apa jenis penipuan terlibat? Berdasarkan pengalaman kesimpulan yang boleh dibuat ialah, kerana melayu mudah percaya, melayu ada pepatah lembut gigi dari lidah, dan melayu mudah rambang mata terutama melibatkan duit atau imbuhan. Tapi tak dinafikan, ada juga bangsa lain yang kena tapi kenapa melayu lebih ramai? Cuba kita fikirkan...

Tapi pernah tak kita fikir, siapa yang menjadi penipu tu? Melayu sebenarnya yang tipu melayu. Berikut pengalaman aku sebagai mangsa penipuan. Secara kasar, ada yang tidak dilihat sebagai penipuan, tapi bila diperhalusi, ini sebenarnya penipuan terancang.

Kes 1
Kami (aku & isteri) membeli rumah dalam pembinaan dalam tahun 2004. Ni kira sebagai harta kedua kami selepas berkahwin, harta pertama ialah kereta. Pada kami, lebih baik duit yang dibayar itu mendapatkan hasil jadi kami beli kerana berasa rugi setiap bulan membayar sewa. Selain itu, terdetik juga untuk memnolong bumiputera melayu yang menguruskan projek dan status tanah sebagai rizab melayu.

Tapi apakan daya, selepas bermacam-macam helah pemaju, kami sedar (saya & 300 pembeli lain) kami telah ditipu. Sehingga tulisan ini rumah yang dijanjikan hanya tinggal tiang konkrit. Tiada tanda akan lebih dari tiang tu. Lebih malang bagi aku, perjanjian jual beli (S&P) telah dibatalkan kerana pembiaya aku tidak mengeluarkan duit kerana projek tidak berjalan seperti dituntut pemaju.

Secara kasar nampak bukan penipu, tetapi dengan bermacam helah dan jangkamasa selain daripada hasil perbincangan, kami yakin pemaju adalah penipu. Untuk kebaikan semua, aku war-warkan di sini berkenaan projek perumahan tersebut supaya tiada lagi terkena dengan pemaju ni.

Projek: Casa Gemilang Servis Apartment
Tapak: Kg Sg Pusu, Gombak, berdekatan UIA, sebelah Desa Gemilang.
Pemaju: Capital Lane Sdn Bhd melalui Gemilang Excel Sdn Bhd melalui Koperasi Kakitangan Malaysia Airport Berhad. Bemaju berpejabat di Sri Gombak sebelah Pusat Perubatan Gombak.

Kes 2
 Kami membeli kereta terpakai. Pelbagai janji mengatakan kereta mampu bertahan sehingga 3 tahun. Namun setahun setengah selepas tu, bermacam masalah muncul dari kereta itu, sehingga akhirnya tersadai di tepi jalan. Kereta yang dibeli dgn harga AUD1900 hanya mampu dijual dengan harga AUD300 saja.

Pada aku, penjual tak tipu, tp tak jujur. Segala mcam kata-kata manis diluahkan tapi masalah kereta yang sebenarnya tidak pernah diberitahu. Bila komplen, dia kata, biasa la kereta lama, kena amik risiko. Sedap cakap, tapi tak pernah pun dia bagitau apa masalah kereta tu. Macamana kita nak amik risiko kalu kita tak tahu kondisi kereta. Pada aku itu bukan amik risiko itu jerut leher sendiri namanya.

Kes 3
Isteri aku membeli tanah, boleh dikira murah la bagi kawasan Bangi. Tujuan untuk menggunakan pinjaman perumahan dan memiliki rumah dengan kawasan. Semua urusan mengikut prosedur betul, termasuk peguam telah dilantik. Bermula bulan April 2009, proses jual beli boleh kata selesai cuma pertukaran nama yang belum dibuat. Tapi pada bulan Jun 2009, dimaklumkan pertukaran nama tak boleh dibuat kerana tanah telah dipindah ke nama orang lain. Maksud aku bukan penjual asal. Macamana boleh jadi begitu? Ni semua hal pembahagian tanah untuk adik beradik disamping nak jual tanah.

Mengikut perjanjian penjual dah buat salah, jadi dia kena ikut perjanjian la. Bayar balik deposit termasuk denda. Namun nak jadi hal, penual bagi pelbagai alasan bermula dengan buat bayaran, kemudian tukar dengan tanah gantian dan akhirnya setuju buat bayaran. Namun sehingga hanpir setahun masih tiada bayaran dibuat. Bila kita nak bincang bermacam alasan dia bagi. Bila telefon, dia selamba je letak telefon sebelum kita habis cakap. Kalu orang muda cakap dengan orang tua, kita kata kurang ajar. Tapi kalu orang tua yang buat macam tu kat orang muda...apa kita nak panggil?

Begitu la, antara pengalaman pernah di'tipu'. Bermacam-macam cara dibuat. Kami yang pernah melalui pun terus kena. Entah la, nak kata badi, mungkin juga, mungkin sebab kami mudah percaya orang lain. Harap 3 kisah ni kami terus ingat buat bekalan untuk meneruskan hidup bagi kami dan pembaca sekalian.

Wassalam

Tiada ulasan: