Sabtu, 3 April 2010

Pemaju Yang Tak Maju (Penipu Plak Tu)

Buat renungan bersama dan ambil iktibar daripada kejadian ini.

Semenjak kahwin kami mula menyewa rumah, bermula di Bukit Jalil. Selepas beberapa lama berkerja, kami yakin dan bercadang untuk membeli rumah sendiri. Maka, hasil pencarian kami, ada satu pameran perumahan di Stadium Nasional Bukit Jalil. Setelah melihat pamplet dan ambil masa sehari untuk bincang, esoknya kami pergi semula ke pameran untuk booking rumah. Rumah jenis Service Apartment. Jenis yang jarang ada di Malaysia.

Setelah 1/2 bayaran booking dibuat di tapak pameran, kami perlu jelaskan 1/2 lagi sebagai confirmation kami. Jadi bayaran perlu dibuat di pejabat jualan Capital Lane (CL) di Sri Gombak. Masalah pertama timbul dimana, nama kami tidak tersenarai dan unit kami beli sebenarnya telah dijual. Maka setelah kami berkeras dan tunjukkan resit sebagai bukti, maka kami ditawarkan unit lain dan hanya perlu jelaskan booking 1/2 je lagi. Kami dimaklumkan bahawa agen jualan telah lari kerana menipu dan laporan polis telah dibuat. Semasa keluar dari pejabat jualan kami terpandang notis mengenai makhluk yang menipu kami. Harapan kami, tiada masalah lain lagi selepas ini.

Kunjungan kedua ke pajabat CL adalah untuk menandatangani Perjanjian JualBeli (S&P) dan pemaju menyediakan khidmat guaman percuma kepada kami. Selepas itu diikuti usaha kami untuk mendapatkan pembiaya. Kami berjaya mendapatkan pembiaya.

Tunggu la kami dari akhir 2004 hingga 2007, bilamana projek masih tak siap, sedangkan dalam perjanjian mesti disiapkan dalam tempoh 36 bulan dari tarikh perjanjian. Selepas sekian lama tiada tunggu, kami mengambil keputusan mendapatkan penjelasan daripada pemaju. Baru diberitahu, projek diarahkan berhenti kerana kejadian tanah runtuh berdekatan. Katanya arahan MPS dan untuk meneruskan projek,CL kena betulkan cerun. Masalah cerun ni sebenarnya dah berlanjutan sejak sekian lama. Lama tu bermaksud sejak pembinaan rumah teres lagi iaitu fasa 1,2 & 3. Jadi perkara ini terus tergendala. Bila ditanya apa tindakan? CL jawab sedang berusaha untuk mendapat pelepasan daripada MPS. Bila ditanya kenapa tak betulkan je cerun tu? Jawabnya, tak mampu kos RM2juta, mana CL ada duit.Lagipun tu tanah kerajaan. Kiranya sebarang pertanyaan mesti akan ada jawapan yang kadang-kadang terasa jawapan nak mengelak atau bahasa lainnya alasan.

Penantian berterusan sehingga isteri saya ingin menyambung pelajaran. Kami sekeluarga akan bermukim di Australia selama 3 tahun. Bimbangkan masalah rumah ni, kami melawat CL buat kali terakhir. Dari situ, seorang kakitangan CL sendiri membuka tembelang CL. Terima kasih juga kerana menyerahkan senarai nama pembeli. Kakitangan itu juga menasihatkan kami menghubungi pembeli lain, dan mengambil tindakan ke atas CL. ada 2 kemungkinan di sini. 1. Dia disuruh berhenti dengan alasan kewangan dan dia tidak berpuas hati. 2. Dia telah insaf kerana selama ini terus membantu CL menipu pembeli-pembeli dengan pelbagai alasan yang direka.

Akhirnya dalam sibuk menguruskan perjalanan, kami dapat juga menghubungi beberapa pembeli. Ada antara mereka sudah tidak membayar pinjaman, ada yang sudah pindah ke Sarawak dan ada juga yang sebenarnya yang sudah membayar deposit, tapi tidak meneruskan pembelian kerana tahu pasal CL ni.

Kerana jarak yang jauh, kami berusaha mencari pembeli lain selain menghantar salinan senarai pembeli kepada salah seorang pembeli yang kami berjaya hubungi. Harapan kami, cuba dapat para pembeli bersatu dan dapat menyelesaikan masalah ini. Akhirnya ada pihak yang telah mewujudkan 'yahoo group' bagi Casa Gemilang. Maka di situ lah segala perbincangan untuk aktiviti dan pengumpulan ahli baru dibuat.

Pada hujung tahun 2009, perjanjian jual beli kami di batalkan oleh pemaju dengan alasan bank tidak membuat bayaran. Kami berasa pelik kerana tiada arahan dari kami untuk hentikan/tangguh pembayaran kepada. Untuk itu menuntut hak kami, seorang peguam telah dilantik. Sehingga kini, kami dalam proses menuntut hak kami, iaitu pampasan yang patut kami terima daripada pemaju atas pembatalan dan juga lewat siap rumah.

Sekarang kami menunggu. Kami sedia maklum apa jawapan pemaju, tapi ini hanya langkah pertama.

Setelah lama menunggu...tiada jawapan dari pemaju. Kesimpulan yang boleh dibuat, pemaju dah lari. Kali betul-betul lari.

Kami mengambil keputusan untuk melantik peguam baru setelah kecewa dengan peguam dulu. Apa taknya, untuk mula kerja nak duit dulu, dah bagi duit keje yg sekejap jadi dekat setahun. Cuba bayangkan, hanya untuk legal opinion dan demand letter kepada pemaju ambil masa dekat setahun. Mana cekapnya dan berbaloikah dengan bayaran RM1000? Tak patut. Peguam baru ni untuk perkhidmatan yang sama dia hanya kenakan RM500 jer. Belum bayar pun dah siap telefon cari maklumat. Tapi kesimpulannya...kalu rasanya tak mampu nak handle kerja dan keluarga (sebab peguam lama kerja dari rumah) baik jangan offer perkhidmatan atau pergi cari kerja yang ada pejabat.

Nak jadi cerita, peguam baru ni gelak legal opinion peguam lama ni. Katanya macam tak baca/tak paham semua kandungan dokumen perjanjian jual-beli. Memang tak patut sebagai etika kepeguaman, tapi dia pun tak tahan gamaknya.

Komen dari peguam baru ni nampak gaya macam sama dengan pendapat kami yang mula-mula dulu. Kami sepatutnya buat tuntutan dengan bank yang menyebabkan SPA kami dibatalkan dan bukan memuat tuntutan kepada pemaju. Jelas katanya pemaju tidak melanggar mana-mana terma dalam kontrak (SPA).
AsaazA

Khamis, 1 April 2010

Tak Jujur (aka Tipu)

Salam,
Bangsa Melayu paling ramai ditipu. Kenapa mudah sangat ditipu? Apa jenis penipuan terlibat? Berdasarkan pengalaman kesimpulan yang boleh dibuat ialah, kerana melayu mudah percaya, melayu ada pepatah lembut gigi dari lidah, dan melayu mudah rambang mata terutama melibatkan duit atau imbuhan. Tapi tak dinafikan, ada juga bangsa lain yang kena tapi kenapa melayu lebih ramai? Cuba kita fikirkan...

Tapi pernah tak kita fikir, siapa yang menjadi penipu tu? Melayu sebenarnya yang tipu melayu. Berikut pengalaman aku sebagai mangsa penipuan. Secara kasar, ada yang tidak dilihat sebagai penipuan, tapi bila diperhalusi, ini sebenarnya penipuan terancang.

Kes 1
Kami (aku & isteri) membeli rumah dalam pembinaan dalam tahun 2004. Ni kira sebagai harta kedua kami selepas berkahwin, harta pertama ialah kereta. Pada kami, lebih baik duit yang dibayar itu mendapatkan hasil jadi kami beli kerana berasa rugi setiap bulan membayar sewa. Selain itu, terdetik juga untuk memnolong bumiputera melayu yang menguruskan projek dan status tanah sebagai rizab melayu.

Tapi apakan daya, selepas bermacam-macam helah pemaju, kami sedar (saya & 300 pembeli lain) kami telah ditipu. Sehingga tulisan ini rumah yang dijanjikan hanya tinggal tiang konkrit. Tiada tanda akan lebih dari tiang tu. Lebih malang bagi aku, perjanjian jual beli (S&P) telah dibatalkan kerana pembiaya aku tidak mengeluarkan duit kerana projek tidak berjalan seperti dituntut pemaju.

Secara kasar nampak bukan penipu, tetapi dengan bermacam helah dan jangkamasa selain daripada hasil perbincangan, kami yakin pemaju adalah penipu. Untuk kebaikan semua, aku war-warkan di sini berkenaan projek perumahan tersebut supaya tiada lagi terkena dengan pemaju ni.

Projek: Casa Gemilang Servis Apartment
Tapak: Kg Sg Pusu, Gombak, berdekatan UIA, sebelah Desa Gemilang.
Pemaju: Capital Lane Sdn Bhd melalui Gemilang Excel Sdn Bhd melalui Koperasi Kakitangan Malaysia Airport Berhad. Bemaju berpejabat di Sri Gombak sebelah Pusat Perubatan Gombak.

Kes 2
 Kami membeli kereta terpakai. Pelbagai janji mengatakan kereta mampu bertahan sehingga 3 tahun. Namun setahun setengah selepas tu, bermacam masalah muncul dari kereta itu, sehingga akhirnya tersadai di tepi jalan. Kereta yang dibeli dgn harga AUD1900 hanya mampu dijual dengan harga AUD300 saja.

Pada aku, penjual tak tipu, tp tak jujur. Segala mcam kata-kata manis diluahkan tapi masalah kereta yang sebenarnya tidak pernah diberitahu. Bila komplen, dia kata, biasa la kereta lama, kena amik risiko. Sedap cakap, tapi tak pernah pun dia bagitau apa masalah kereta tu. Macamana kita nak amik risiko kalu kita tak tahu kondisi kereta. Pada aku itu bukan amik risiko itu jerut leher sendiri namanya.

Kes 3
Isteri aku membeli tanah, boleh dikira murah la bagi kawasan Bangi. Tujuan untuk menggunakan pinjaman perumahan dan memiliki rumah dengan kawasan. Semua urusan mengikut prosedur betul, termasuk peguam telah dilantik. Bermula bulan April 2009, proses jual beli boleh kata selesai cuma pertukaran nama yang belum dibuat. Tapi pada bulan Jun 2009, dimaklumkan pertukaran nama tak boleh dibuat kerana tanah telah dipindah ke nama orang lain. Maksud aku bukan penjual asal. Macamana boleh jadi begitu? Ni semua hal pembahagian tanah untuk adik beradik disamping nak jual tanah.

Mengikut perjanjian penjual dah buat salah, jadi dia kena ikut perjanjian la. Bayar balik deposit termasuk denda. Namun nak jadi hal, penual bagi pelbagai alasan bermula dengan buat bayaran, kemudian tukar dengan tanah gantian dan akhirnya setuju buat bayaran. Namun sehingga hanpir setahun masih tiada bayaran dibuat. Bila kita nak bincang bermacam alasan dia bagi. Bila telefon, dia selamba je letak telefon sebelum kita habis cakap. Kalu orang muda cakap dengan orang tua, kita kata kurang ajar. Tapi kalu orang tua yang buat macam tu kat orang muda...apa kita nak panggil?

Begitu la, antara pengalaman pernah di'tipu'. Bermacam-macam cara dibuat. Kami yang pernah melalui pun terus kena. Entah la, nak kata badi, mungkin juga, mungkin sebab kami mudah percaya orang lain. Harap 3 kisah ni kami terus ingat buat bekalan untuk meneruskan hidup bagi kami dan pembaca sekalian.

Wassalam